Πόνος στη μέση & Οπίσθια κλίση της λεκάνης

Πόνος στη μέση & Οπίσθια κλίση της λεκάνης

  • Post Author:

Η άρθρωση του ισχίου είναι μια από τις ισχυρότερα φορτιζόμενες αρθρώσεις του ανθρώπινου σώματος. Διασχίζεται από 27 μυς (κύριοι & σταθεροποιητές), και η φυσιολογική ευθυγράμμιση της παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της σωστής στάσης και κίνησης του σώματος. Η σωστή θέση της άρθρωσης του ισχίου έχει μεγάλη σημασία για την ανθρώπινη κίνηση, διότι παρέχει υποστήριξη στη σπονδυλική στήλη, ισορροπία στο σώμα, ενώ επίσης δέχεται & απορροφά, όλη την επιβάρυνση που εφαρμόζεται τόσο στα άνω όσο και στα κάτω άκρα από τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Η λεκάνη – πύελος σχηματίζεται από τα δύο ανώνυμα οστά και αποτελεί την κύρια σύνδεση μεταξύ του άνω και κάτω μέρους του ανθρώπινου σώματος.  Η μειωμένη κινητική δραστηριότητα, η κακή στάση σώματος και τα λανθασμένα κινητικά μοτίβα, μπορούν να προκαλέσουν μία μη φυσιολογική κλίση στη λεκάνη.

Όταν λέμε κλίση της λεκάνης – πυέλου, εννοούμε τον προσανατολισμό της λεκάνης σε σχέση με τους μηρούς και το υπόλοιπο σώμα. Η λεκάνη μπορεί να έχει κλίση προς τα εμπρός, πίσω (εικόνα 1) ή και να είναι πλευρική (η μία πλευρά να είναι ψηλότερα από την άλλη) ή περιστροφική (η μία πλευρά να είναι πιο μπροστά από την άλλη) Εικόνα 2.

Εικόνα 1
Εικόνα 2
Τι είναι η οπίσθια πυελική κλίση της πυέλου λεκάνης;

Η οπίσθια πυελική κλίση είναι η πιο συχνή δυσλειτουργία όσον αφορά τον προσανατολισμό της λεκάνης. Οπίσθια κλίση της πυέλου ή αλλιώς Posterior Pelvic Tilt, είναι όταν το μπροστινό μέρος της λεκάνης ανεβαίνει και το πίσω μέρος της λεκάνης πέφτει. Για παράδειγμα, όταν οι καμπτήρες του ισχίου επιμηκύνονται και οι εκτείνοντες ισχίου κονταίνουν, και ιδιαίτερα ο μείζων γλουτιαίος που είναι ο κύριος εκτείνοντας μυς του ισχίου. Η οπίσθια πυελική κλίση της λεκάνης, επηρεάζει όλη τη στάση του ανθρώπινου σώματος, διότι «εξαφανίζει» – μειώνει τη φυσιολογική λόρδωση της οσφυϊκής μοίρας της Σ.Σ (μέση). Μάλιστα πολλές φορές τα άτομα που έχουν οπίσθια κλίση στην πύελό τους, αποκτούν θωρακική κύφωση ως αντισταθμιστική κίνηση λόγω της έλλειψης της φυσιολογικής λόρδωσης στη μέση.

Τα άτομα τα οποία δεν έχουν μία φυσιολογική καμπύλη (λόρδωση) στην οσφυϊκή μοίρα της Σ.Σ, υπάρχει κίνδυνος να εμφανίσουν προβλήματα όπως:

  • Κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου
  • Νευρολογικά προβλήματα
  • Μυϊκή θλάση

Βέβαια, σαφώς και πρέπει η λεκάνη να έχει την ικανότητα να στρέφεται προς τα εμπρός, αλλά όχι να είναι αυτή η φυσιολογική της θέση, γιατί σίγουρα θα προκαλέσει πολλά προβλήματα & πόνους στο ανθρώπινο σώμα.

Τι προκαλεί την οπίσθια κλίση της πυέλου;

Η καθιστική θέση & η έλλειψη κίνησης, είναι δύο από τους πιο σημαντικούς παράγοντες οι οποίοι ευθύνονται για την οπίσθια κλίση της λεκάνης. Η πολύωρη καθιστική θέση και η λάθος στάση σώματος, προκαλούν διάφορες μυϊκές ανισορροπίες στο ανθρώπινο σώμα, όπως:

  • αδύναμους και σφιγμένους μύες στα πόδια
  • «σμίκρυνση» των τενόντων γύρω από τα οστά της πυέλου
  • κακή ισορροπία &
  • κακή στάση του σώματος,

παράγοντες που αλλοιώνουν την ευθυγράμμιση της Σ.Σ, και προκαλούν την οπίσθια πυελική κλίση. Όταν συμβαίνει αυτό, τότε οι γλουτοί «μπαίνουν» προς τα μέσα και το πάνω μέρος του σώματος στρογγυλοποιείται προς τα πίσω.

Οπίσθια πυελική κλίση & πόνος στη μέση

Ένα από τα πιο κοινά παράπονα των ατόμων που εμφανίζουν οπίσθια κλίση στη λεκάνη, είναι ο πόνος στη μέση και η δυσκαμψία της οσφυϊκής μοίρας της Σ.Σ.

Ο πόνος στα άτομα αυτά, εμφανίζεται συνήθως:

  • όταν σηκώνονται από την καθιστή θέση,  
  • όταν σκύβουν για να πιάσουν κάτι από το πάτωμα,
  • όταν σκύβουν για να δέσουν τα κορδόνια των παπουτσιών τους κ.α,

ενώ επίσης δυσκολεύονται σε κινήσεις όπως να φορέσουν το παντελόνι τους ή το εσώρουχό τους, λόγω της δυσκαμψίας στην οσφυϊκή μοίρα.

Θεραπεία μέσω άσκησης

Η οπίσθια πυελική κλίση είναι μία λανθασμένη στάση σώματος, κατά την οποία τα άτομα που εμφανίζουν μια τέτοια στάση εκτός από από πόνο στη μέση, εμφανίζουν και μειωμένη ιδιοδεκτικότητα στην περιοχή της πυέλου. Η θεραπείες που ακολουθούν συνήθως τα άτομα αυτά επικεντρώνονται στα συμπτώματα και όχι στην αιτία που τα προκαλεί, με αποτέλεσμα να μην είναι αποτελεσματικές.

Για να εντοπίσουμε αν ένα άτομα εμφανίζει οπίσθια κλίση της λεκάνης, θα πρέπει να αξιολογήσουμε τη στάση και την κίνηση του σώματός του. Στη συνέχεια σχεδιάζουμε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα άσκησης, ανάλογα με τις αδυναμίες και ικανότητες του κάθε ασκούμενου. Το ασκησιολόγιο για τη διόρθωση της οπίσθιας κλίση της λεκάνης, επικεντρώνεται:

  1. Στη χαλάρωση των σφιχτών/υπερδραστήριων μυών (ιγνιακός τένοντας, γλουτιαίο μυ & ορθό κοιλιακό)
  2. Στη κινητοποίηση της πυέλου με διάφορες χειροπρακτικές τεχνικές (joint mobilizations)
  3. Στην ενεργοποίηση των αδρανών μυών
  4. Στην ενδυνάμωση των μυών της πυέλου

Και γενικότερα στην επαναφορά και στη διατήρηση της ουδέτερης θέσης της λεκάνης.

Ο συγκεκριμένος τρόπος θεραπείας την άσκηση με τη χειροπρακτική και στοχεύει στο να επαναφέρει τη μυϊκή ισορροπία και την ευθυγράμμιση της Σ.Σ, στα φυσιολογικά επίπεδα. Μέσω αυτής της μεθόδου, απαλλάσσουμε τους ασκούμενούς μας από χρόνιους πόνους θεραπεύοντας την αιτία του πόνου και όχι τα συμπτώματα του.

ΠαγούνηςΝικόλαος

Κινησιολόγος & M.Sc Physical therapy

Certified Medical Exercise Specialist

International Certificate in Osteopathic &

Chiropractic Manipulation