Πως θα πρέπει να κάθονται τα παιδιά μπροστά από τον Η/Υ & στο σχολείο;

Πως θα πρέπει να κάθονται τα παιδιά μπροστά από τον Η/Υ & στο σχολείο;

Στη σύγχρονη εποχή και ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο (λόγω πανδημίας), τα περισσότερα παιδιά περνούν ένα σημαντικό διάστημα της ημέρας τους μπροστά από έναν υπολογιστή. Το γεγονός αυτό, αναγκάζει τα παιδιά να βρίσκονται για πολλές ώρες σε μια στατική στάση (καθιστή), η οποία αν δεν είναι σωστή μπορεί να επηρεάσει τη μυοσκελετική τους ανάπτυξη. Η κατάσταση αυτή κάνει επιτακτική την ανάγκη να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας στο να αποκτήσουν μία σωστή στάση σώματος όταν κάθονται μπροστά από τον Η/Υ, την οποία (στάση) θα ήταν καλό να την υιοθετήσουν και στην υπόλοιπη καθημερινότητά τους.

Ποια είναι όμως η στάση που πρέπει να έχουμε όταν καθόμαστε;

Καταρχήν πρέπει να εξηγήσουμε τι εννοούμε όταν λέμε σωστή στάση σώματος. Σωστή στάση σώματος, εννοούμε τη στάση που πρέπει να έχει το ανθρώπινο σώμα όταν κάθεται, όταν περπατάει και γενικότερα όταν εκτελεί τις καθημερινές του δραστηριότητες, η οποία στάση θα πρέπει να δίνει στο σώμα σταθερότητα, ισορροπία και να μην αλλοιώνει τη φυσιολογική ευθυγράμμιση της Σ.Σ.

Πως μπορούμε να το πετύχουμε αυτό όμως;

Όταν το ανθρώπινο σώμα βρίσκεται σε καθιστή θέση, θα πρέπει:

  1. Η πλάτη να είναι ευθυτενής και οι ώμοι τραβηγμένοι προς τα πίσω και χαλαροί. Επίσης είναι καλό η πλάτη να έχει μία απόσταση από την πλάτη της καρέκλας και να μην στηρίζετε σε αυτή.
  2. Οι ώμοι να είναι ευθυγραμμισμένοι με τα αυτιά μας. Σύμφωνα με μελέτες μια μικρή κλίση του κεφαλιού προς τα εμπρός μόλις 15μοιρών, διπλασιάζει την πίεση στον αυχένα (φανταστείτε με μία μεγαλύτερη κλίση του κεφαλιού πόσο περισσότερο επιβαρύνεται ο αυχένας).
  3. Τα γόνατα να είναι λυγισμένα σε μία γωνία 90 μοιρών ή να είναι ελαφρώς χαμηλότερα από τους γοφούς. Επίσης το πίσω μέρος των γονάτων θα πρέπει να μην ακουμπάει στη βάση της καρέκλας, αλλά να είναι λίγο πιο μπροστά από αυτή, γιατί με αυτόν τον τρόπο μειώνουμε την πίεση στο κάτω μέρος των μηρών και σταθεροποιείται η λεκάνη μας.
  4. Να αποφεύγουμε να στηριζόμαστε μόνο με τον έναν αγκώνα στην επιφάνεια του γραφείου. Αυτή η κίνηση αλλοιώνει την ευθυγράμμιση της Σ.Σ και σιγά σιγά προσδίδει μία χαλαρότητα στο ανθρώπινο σώμα. Το πιο σωστό είναι να στηριζόμαστε και με τους δύο αγκώνες στην άκρη του γραφείου, κάτι που μας βοηθάει στο να κρατήσουμε την πλάτη και τον κεφάλι ευθυγραμμισμένα.
  5. Τα πέλματα θα πρέπει να είναι σε επαφή με το πάτωμα, ενώ δεν θα πρέπει να σταυρώνουμε τα πόδια, γιατί μια τέτοια θέση μειώνει τη σταθερότητα του σώματος και περιορίζει τη ροή του αίματος.
  6. Κάθε 30 λεπτά να μην αμελούμε το να σηκωνόμαστε από την καρέκλα και να περπατάμε για 1 λεπτό ή να κάνουμε ασκήσεις Stretching.

Επίσης είναι πολύ σημαντικό τόσο οι γονείς, όσο και οι δάσκαλοι να υπενθυμίζουν συνεχώς τα παιδιά με ωραίο και επεξηγηματικό τρόπο, το να διατηρούν μία σωστή στάση σώματος κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας και όχι μόνο.

Γιατί όμως είναι τόσο σημαντικό τα παιδιά (και όχι μόνο) να υιοθετήσουν μία σωστή στάση σώματος;

Όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές, μία κακή στάση σώματος έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία και την μυοσκελετική ανάπτυξη του παιδιού. Μάλιστα αν η κακή στάση σώματος δεν διορθωθεί και τείνει να γίνει μία κακή και μόνιμη συνήθεια, τότε μπορεί να οδηγήσει:

  1. Σε σοβαρά μυοσκελετικά προβλήματα & παθήσεις, όπως σκολίωση, κύφωση, ανώμαλη ανάπτυξη οστών κ.α.
  2. Σε σοβαρά προβλήματα υγείας, διότι μία κακή στάση σώματος μπορεί να ασκήσει πίεση στα εσωτερικά όργανα του παιδιού, δημιουργώντας παθολογικά προβλήματα.
  3. Σε μυοσκελετικούς πόνους στον αυχένα, στην πλάτη, στη μέση κ.α, οι οποίοι πόνοι εκτός από την υγεία τους επηρεάζουν και τις σχολικές τους επιδόσεις. Σύμφωνα με έρευνες ο πόνος επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής των παιδιών και των ενηλίκων.
  4. Σε χαμηλή αυτοπεποίθηση, αρνητική διάθεση και αποκοινωνικοποίηση των παιδιών. Αυτό συμβαίνει γιατί ένα σώμα με μυοσκελετικές διαταραχές εκτός του ότι δυσκολεύεται στις αθλητικές δραστηριότητες, δεν είναι και αισθητικά ωραίο. Οπότε τα παιδιά αρχίζουν να ντρέπονται για το σώμα τους και για τις επιδόσεις τους στις αθλητικές & κοινωνικές δραστηριότητες τους και αυτό σιγά σιγά τους απομονώνει κοινωνικά.

Μέσα από πολλές μελέτες και έρευνες, έχει αποδειχθεί ότι μία σωστή στάση σώματος είναι ιδιαίτερα σημαντική τόσο για τη σωματική, όσο και για την ψυχική υγεία των παιδιών. Μάλιστα αν αναλογιστούμε ότι πριν ξεκινήσουν τα διαδικτυακά μαθήματα, το 85% των παιδιών που επιτρέπεται να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια περνούσαν έως και τέσσερις ώρες την ημέρα μπροστά σε μία οθόνη, τότε καταλαβαίνουμε τη σοβαρότητα του προβλήματος ειδικά τώρα που οι ώρες αυτές σίγουρα έχουν αυξηθεί, λόγω της τηλεκπαίδευσης.

Βέβαια, ανεξάρτητα από το πόσο καλή στάση σώματος έχουμε όταν είμαστε σε καθιστή θέση, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παρατεταμένη καθημερινή συνεδρίαση έχει αρνητικό αντίκτυπό στο ανθρώπινο σώμα και με τίποτα δεν μπορεί να αντισταθμιστεί με την άσκηση.

Στο Functional Movement, στόχος μας είναι να τονίσουμε τη σημασία και τα οφέλη της σωστής άσκησης, της σωστής κίνησης και στάσης σώματος για την υγεία του ανθρώπινου σώματος. Ταυτόχρονα προσπαθούμε να ωθήσουμε όλο και περισσότερο κόσμο και πόσο μάλλον τα παιδιά στην άσκηση. Πρέπει να κάνουμε γνωστό στον κόσμο, ότι η άσκηση έχει πολλές μορφές κάτι που δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις κατηγορίες του πληθυσμού να ασκηθούν, αρκεί να βρουν τη σωστή και επιτρεπόμενη για αυτούς μορφή. Αν καταφέρουμε  σαν κοινωνία να ωθήσουμε όλο και περισσότερο κόσμο στην σωστή άσκηση, τότε είναι σίγουρο ότι  θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε μία κοινωνία με σωματικά και ψυχικά υγιείς πολίτες, αφού είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η άσκηση βελτιώνει τη σωματική και ψυχική υγεία των ανθρώπων.

ΠαγούνηςΝικόλαος

Κινησιολόγος & M.Sc Physical therapy

Certified Medical Exercise Specialist

International Certificate in Osteopathic &

Chiropractic Manipulation