Σκολίωση

Σκολίωση ονομάζουμε μια μη φυσιολογική πλευρική κάμψη της σπονδυλικής στήλης. Η σπονδυλική στήλη δεν είναι τελείως ευθεία αλλά παρουσιάζει διάφορες κυρτώσεις ή κυρτώματα, τα οποία εμφανίζονται στις αυχενικές, θωρακικές και οσφυϊκές περιοχές στο λεγόμενο «οβελιαίο» επίπεδο. Αυτές οι φυσικές καμπύλες τοποθετούν το κεφάλι πάνω από τη λεκάνη και λειτουργούν ως αμορτισέρ για τη κατανομή της επιβάρυνσης κατά την κίνηση. 

Η σκολίωση ορίζεται συχνά ως η καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης στο μετωπιαίο επίπεδο, δηλαδή αυτό που χωρίζει το σώμα σε δεξιά και αριστερή πλευρά. Η σκολίωση επηρεάζει το 2-3% του πληθυσμού, και ταξινομείται:

  • σε ιδιοπαθή όταν αποκλείονται όλες οι άλλες αιτίες, αποτελώντας το συνηθέστερο τύπο σκολίωσης.  
  • σε συγγενής όπου οφείλεται σε εμβρυολογική δυσπλασία ή σπονδυλικές ανωμαλίες ή ανωμαλίες που υπάρχουν κατά τη γέννηση.
  • σε νευρομυϊκή η οποία οφείλεται σε δευτερογενής νευρολογικές ή μυϊκές ασθένειες.

Υπάρχουν πολλά σημεία που μπορεί να υποδηλώνουν την πιθανότητα σκολίωσης όπως:

  • Πλάγια καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης
  • Πλευρική στάση σώματος
  • Ο ένας ώμος βρίσκεται ψηλότερα από τον άλλο
  • Τα ρούχα δεν κρέμονται σωστά
  • Τοπικοί μυϊκοί πόνοι κ.α.

Η σκολίωση όμως, δεν είναι απλώς μια πλευρική καμπυλότητα της σπονδυλικής στήλης, αλλά μια τρισδιάστατη κατάσταση και η διαχείριση της θα πρέπει να γίνεται και στα 3 επίπεδα: το οβελιαίο, μετωπιαίο και εγκάρσιο.  Για αυτό ένα πρόγραμμα θεραπευτικής άσκησης θα πρέπει να αποτελείται από:

  • Ασκήσεις ορθοσωμίας
  • Ασκήσεις ισορροπίας
  • Ασκήσεις που βελτιώνουν το νευροκινητικό έλεγχο της Σ.Σ
  • Manual therapy τεχνικές
  • Ασκήσεις που βελτιώνουν την αναπνευστική ικανότητα κ.α

Στο Functional Movement, χρησιμοποιούμε διάφορες μεθόδους για τη διαχείριση της σκολίωσης όπως τη  μέθοδο Schroth, τις ασκήσεις SEAS (Επιστημονικές Ασκήσεις Προσέγγισης Σκολίωσης), και τις ασκήσεις Klapp. Ο στόχος όλων αυτών των μεθόδων που εφαρμόζουμε, είναι η περιστροφή, η επιμήκυνση και η σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης σε τρισδιάστατο επίπεδο. Έτσι έχοντας ως οδηγό όλες αυτές τις μεθόδους, χρησιμοποιούμε κάθε φορά τις κατάλληλες ασκήσεις προσαρμοσμένες σε κάθε ασθενή, προσπαθώντας κάθε φορά να διορθώσουμε τη σκολίωση επαναφέροντας τη Σ.Σ σε μια πιο φυσική θέση. 

Πηγή

https://www.physio-pedia.com/Scoliosis