Οστεοπόρωση

Η οστεοπόρωση είναι το συχνότερο και πιο διαδεδομένο μεταβολικό νόσημα των οστών, το οποίο χαρακτηρίζεται από μείωση της οστικής πυκνότητας. Όπως αναφέρει ο Οργανισμός «World osteoporosis day» τουλάχιστον 1 στις 3 γυναίκες και 1 στους 5 άνδρες, ηλικίας άνω των 50 ετών παγκοσμίως, θα υποστούν ένα κάταγμα λόγω οστεοπόρωσης. Οστεοπόρωση σημαίνει πορώδες οστό (το φυσιολογικό-υγιές οστό μοιάζει με κηρήθρα σε μικροσκοπική όψη, ενώ στην οστεοπόρωση λόγο απώλειας οστικής μάζας και πυκνότητας φαίνεται πορώδης) και πρόκειται για μια διαταραχή στην οποία τα οστά γίνονται όλο και περισσότερο πορώδη και εύθραυστα, οδηγώντας σε αυξημένο κίνδυνο θραύσης. Λόγω του ότι δεν υπάρχουν πρώιμα κλινικά συμπτώματα, η οστεοπόρωση συχνά αναφέρεται και ως σιωπηλή ασθένεια. Όταν όμως η οστική απώλεια προχωρήσει αρκετά μπορεί να οδηγήσει σε κατάγματα, με τις πιο κοινές περιοχές στο ανθρώπινο σώμα να είναι η άρθρωση του ισχίου, ο μηρός και η κνήμη.  

Η Διονυσία, 56 ετών, πάσχει από οστεοπόρωση. Αντιμετωπίζει συχνούς πόνους στην πλάτη, στα πόδια και μειωμένη αντοχή. Ο ορθοπεδικός που την παρακολουθεί της συνέστησε να συνδυάσει τη φαρμακευτική αγωγή με θεραπευτική άσκηση καθώς πολυάριθμες έρευνες επιβεβαιώνουν τη σημασία της θεραπευτικής άσκησης και της συστηματικής σωματικής δραστηριότητας στην οστεοπόρωση, διότι βοηθάει στη διατήρηση ακόμα και στην αύξηση της οστικής  πυκνότητας. Επίσης επιβραδύνει τον ρυθμό απώλειας της οστικής μάζας κατά τη γήρανση, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο οστεοπορωτικών καταγμάτων.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη το ιατρικό ιστορικό της Διονυσίας και τα αποτελέσματα της κινητικής αξιολόγησης που πραγματοποιήσαμε, σχεδιάσαμε ένα εξατομικευμένο ασκησιολόγιο που στόχευε:

  • στη βελτίωση της στάσης του σώματος (ορθοσωμική), για την πρόληψη δομικών αλλαγών που συχνά συνοδεύουν την οστεοπόρωση, όπως η θωρακική κύφωση.
  • στην ευκινησία και στη βελτίωση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων, η οποία βοηθάει στη καλύτερη φυσική λειτουργία του ατόμου.
  • στη βελτίωση της ισορροπίας, για τον καλύτερο ορθοστατικό έλεγχο και τη μείωση των κινδύνων πτώσης του ασκούμενου.
  • στη μυϊκή ενδυνάμωση και στην αερόβια άσκηση διότι διατηρούν & βελτιώνουν την πυκνότητα των οστών. 

Μετά από 4 μήνες εφαρμογής του προγράμματος, η Διονυσία ένιωσε μεγάλη ανακούφιση καθώς μειώθηκε η συχνότητα και η ένταση των πόνων, με αποτέλεσμα να εκτελεί με περισσότερη άνεση τις καθημερινές της δραστηριότητες.