Γιατί η κίνηση και η άσκηση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό;

Το ανθρώπινο σώμα είναι κατασκευασμένο για να κινείται, κάτι το οποίο βοηθάει τις αρθρώσεις μας να παραμείνουν υγιείς. Δεν υπάρχει όμως ζωή χωρίς κίνηση. Από το αίμα που κυλάει μέσα στις φλέβες μας, μέχρι και τις δραστηριότητες τις οποίες εκτελούμε για τις καθημερινές μας ανάγκες, όλα χρειάζονται ενέργεια και κίνηση. Παρόλα αυτά όμως, ο άνθρωπος επιλέγει να κινείται όλο και λιγότερο.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι η καθιστική ζωή είναι το νέο κάπνισμα, με τις έρευνες να δείχνουν ότι ο χρόνος που καθόμαστε σχετίζεται άμεσα με τη μακροζωία, την ευαισθησία στην ινσουλίνη, την υγεία της καρδιάς και με πολλές άλλες παθήσεις. Εκείνοι που περνούν περισσότερο χρόνο σε καθιστή θέση, έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κάποιο πρόβλημα υγείας και πιθανώς κάποιον πρόωρο θάνατο, σε σύγκριση με τα άτομα που κινούνται. Το πιο ενδιαφέρον όμως και ταυτόχρονα παράξενο, είναι ότι σύμφωνα με τις έρευνες εκείνοι που κάθονται περισσότερο έχουν τα περισσότερα προβλήματα υγείας, ακόμα και αν ασκούνται τακτικά. Και αυτό αποδεικνύει ότι η κίνηση και η άσκηση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.

Ποιά είναι η διαφορά?

Η άσκηση είναι μια σύγχρονη εφεύρεση, μια υποχρέωση μια μόδα η οποία έχει σχεδιαστεί δίνοντας περισσότερο έμφαση στην καλαισθησία και στην ομορφιά του σώματος. Επίσης η άσκηση επικεντρώνεται στην εξειδίκευση και όχι στην πραγματική ανάπτυξη των δεξιοτήτων του ΚΝΣ (κεντρικό νευρικό σύστημα) & του ανθρώπινου σώματός. Τα περισσότερα μάλιστα είδη άσκησης χρησιμοποιούν μηχανήματα και ασκήσεις που γυμνάζουν το σώμα μας σε κινήσεις που δεν είναι πρακτικές, αλλά μεμονωμένες.

Ενώ η κίνηση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Η κίνηση δεν είναι δουλειά, ούτε καταναγκασμός και τιμωρία, η κίνηση είναι ζωή. Από τα αρχαία κιόλας χρόνια ο άνθρωπος χόρευε γύρω από τη φωτιά, περπατούσε, αναρριχούταν, έτρεχε, μπουσουλούσε, πηδούσε, δηλαδή εκτελούσε κινήσεις που έχουν σχεδιαστεί για το ανθρώπινο σώμα. 

Όμως σύμφωνα με τα στατιστικά, σε λιγότερο από δύο γενιές η σωματική μας δραστηριότητα μειώθηκε κατά 20% στην Ευρώπη και κατά 32% στις ΗΠΑ, ενώ στην Κίνα μειώθηκε κατά 45% και μάλιστα σε λιγότερο από μία γενιά. Η τεχνολογία, το αυτοκίνητο και τα μηχανήματα, μας έχουν οδηγήσει σε έναν καθιστικό τρόπο ζωής. Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν χρειάζεται να περπατήσει, να τρέξει, να πηδήσει, διότι η εργασία του δεν απαιτεί τη μετακίνηση του σώματός του, παρά μόνο το να κάθεται σε ένα γραφείο κάνοντας κλικ στα πλήκτρα του ποντικιού και πατώντας το πληκτρολόγιο.

Όλες αυτές οι κινήσεις που το ανθρώπινο σώμα έχει σχεδιαστεί να τις εκτελεί, με το πέρασμα των χρόνων και την εξέλιξη της τεχνολογίας εκτελούνται όλο και λιγότερο, με αποτέλεσμα να αγνοούνται αλλά και να ξεχνιούνται. Στην πραγματικότητα, παραμελούμε τα σώματά μας αποθαρρύνοντάς τα στο να κινηθούν, χρησιμοποιώντας τα καθαρά ως μηχανές για να μεταφέρουν το κεφάλι μας. Πολλές έρευνες για τη δημόσια υγεία δείχνουν ότι για να παραμείνουμε υγιείς, χρειαζόμαστε περισσότερη κίνηση στη ζωή μας, και όχι άσκηση. Σύμφωνα με αυτές, κάθε επιπλέον ώρα που περνάμε μπροστά στην τηλεόραση αυξάνουμε κατά 18% τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου από κάποια καρδιακή πάθηση, και κατά 11% τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου από κάποια άλλη παθολογική αιτία. Μια άλλη μελέτη αναφέρει ότι κάθε ώρα παραμονή μας μπροστά από την τηλεόραση μετά την ηλικία των 25 ετών μειώνει το προσδόκιμο ζωής μας, τουλάχιστον κατά 22 λεπτά.

Πόσο συχνά όμως πρέπει να κινούμαστε;

Ένα μεγάλο μέρος της επιστημονικής βιβλιογραφίας, αναφέρει ότι αν κάθε 20 λεπτά σηκωνόμαστε και κινούμαστε για 2 λεπτά συνεχόμενα, αυτό έχει τεράστια οφέλη για την υγεία μας. Θα πρέπει όμως να κινούμαστε και όχι απλώς να καθόμαστε σε όρθια θέση.

Τι πρέπει να κάνουμε κατά τη διάρκεια αυτών των δύο λεπτών;

  • Να περπατάμε μέσα στο σπίτι ή στο γραφείο μας
  • Να κάνουμε κινήσεις καθίσματα, στροφές του κορμού, αλματάκια
  • Να τεντώνουμε το σώμα μας

 και πολλές άλλες δραστηριότητες οι οποίες κινητοποιούν ολόκληρο το σώμα.

Αν το 20λεπτο μας φαίνεται πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, μπορούμε αρχικά να ξεκινήσουμε να κινούμαστε για 5 λεπτά κάθε 40 λεπτά. Αυτός είναι ένας ευκολότερος ρυθμός για να ξεκινήσουμε να εντάξουμε την κίνηση στην καθημερινότητά μας και στη συνέχεια να μεταβούμε στην επιλογή 20-2.

Αναλογιζόμενοι όλα τα παραπάνω στοιχεία, θέλω να καταλάβουμε τη θετική επίδραση της κίνησης όχι μόνο στο σώμα μας, αλλά και στην υγεία μας γενικότερα. Η δραστηριοποίηση του σώματός μας μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, επηρεάζει θετικά τις νοητικές μας λειτουργίες, τη μνήμη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, κάτι το οποίο ειδικά τη συγκεκριμένη περίοδο, είναι πολύ σημαντικό και χρήσιμο.

Αυτό που θέλω να τονίσω μέσα από αυτό το άρθρο, είναι πιο σημαντικό για το ανθρώπινο σώμα να είναι σε μία συνεχής κίνηση και δραστηριοποίηση καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας, παρά να εκτελεί μόνο μερικές φορές την εβδομάδα κάποια μορφή μέτριας ή ακόμα και έντονης έντασης δραστηριότητα – άσκηση. Άρα αν καταφέρουμε αυτό το διάστημα της παραμονής μας στο σπίτι, να βρίσκουμε αιτίες στο να μετακινηθούμε, ακόμα και τις πιο απλές, είναι πολύ πιο χρήσιμο από το να αναπαυτούμε στο γεγονός ότι εκτελούμε κάποιο είδος άσκησης, κάποιες μέρες της εβδομάδας. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ να σταματήσουμε την άσκηση ή ότι αυτή δεν χρειάζεται, αλλά ότι αυτή δεν επαρκεί αν όλο το υπόλοιπο διάστημα το σώμα μας βρίσκεται σε αδράνεια.

 

 

Περισσότερα στο https://functionalmovement.gr/#top

 

Παγούνης Νικόλαος

Β.Sc Sport Science & Physical Education

M.Sc Kinisiology & Physical therapy

International Certificate in Osteopathic and Chiropractic Manipulation

Certified Medical Exercise Specialist

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *