Η ενδυνάμωση των νέων αθλητών, δεν είναι μια απλή υπόθεση

Έχοντας γυμνάσει τα τελευταία 15 χρόνια εκατοντάδες νεαρούς αθλητές ηλικίας 7 έως 18 χρονών, έχω παρατηρήσει μία επικίνδυνη επιθυμία των νεαρών αυτών αθλητών, για την προπόνηση κατάρτισης δύναμης με βάρη. Παρότι οι ίδιοι αθλητές ισχυρίζονται ότι γνωρίζουν να εκτελούν σωστά τις ασκήσεις στην αίθουσα βαρών, δεν έχω συναντήσει ακόμα κάποιον νεαρό αθλητή, ο οποίος να μπορεί να εκτελεί σωστά τι βασικές ασκήσεις δύναμης, όπως είναι τα Squat, τα Lunges, τα Push-ups κ.α.

Τις περισσότερες φορές θέλοντας να ελέγξω το επίπεδο τεχνικής των νεαρών αθλητών, τους ζητάω να εκτελέσουν μία βασική και ταυτόχρονα απλή άσκηση, όπως είναι τα push-ups, και τότε διαπιστώνω ότι οι 9/10, δεν μπορούν κατά την εκτέλεση τις συγκεκριμένης άσκησης,  να κρατήσουν τη σωστή γωνία στους αγκώνες τους, ή δεν μπορούν να κρατήσουν τη λεκάνη και το κεφάλι τους στην ίδια ευθεία με τον κορμό τους ή δεν μπορούν να ελέγξουν καθόλου το σώμα τους. Το πρόβλημα αυτό εμφανίζεται στους αθλητές όλων των αθλημάτων, και αυτό γιατί είναι λίγες οι ομάδες που διαθέτουν  γυμναστές οι οποίοι να έχουν την απαραίτητη γνώση και την υπομονή, ώστε να διδάξουν στους νέους αθλητές πρώτα τα θεμελιώδη κινητικά μοτίβα και στη συνέχεια τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων ενδυνάμωσης. Η εκμάθηση των θεμελιωδών κινητικών προτύπων, είναι απαραίτητη για όλους τους νέους αθλητές, και όσο πιο νωρίς ηλικιακά, γίνεται αυτό (από 6 ετών και πάνω όπου έχει ωριμάσει το νευρικό σύστημα), τόσο καλύτερα προετοιμάζει τον νέο αθλητή, ώστε να συμμετάσχει με ασφάλεια σε οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα ή άθλημα. Η εκμάθηση των θεμελιωδών κινητικών προτύπων θα βελτιώσει την κινητικότητα των αρθρώσεων και τον κινητικό έλεγχο του νέου αθλητή, ο οποίος ταυτόχρονα θα μάθει να ελέγχει το σώμα του, και αυτό θα τον προστατέψει από μελλοντικούς τραυματισμούς, στα γόνατα, στη μέση κ.α, οι οποίοι είναι πολύ συχνοί σε αυτές τις ηλικίες και μάλιστα πολύ συχνά αποτελούν την αιτία στο να σταματήσει κάποιο παιδί το να αθλείται.

Που πρέπει όμως να επικεντρώνεται η προπόνηση δύναμης των νέων αθλητών;

Η προπόνηση δύναμης των νέων αθλητών θα πρέπει να επικεντρώνεται:

α) στην εκμάθηση των θεμελιωδών κινητικών προτύπων, που είναι τα καθίσματα, η προβολές, τα push- ups, τα chin-ups, και τα οποία θα πρέπει αρχικά να εκτελούνται μόνο με το βάρος του σώματος του αθλητή, σε συνδυασμό με ασκήσεις νευρομυϊκής συναρμογής. Σε αυτή την ηλικία, η σωστή εκμάθηση όλων των παραπάνω βασικών ασκήσεων, αποτελεί για τους νέους αθλητές μία παρακαταθήκη, γιατί εκτός από την αθλητική τους εξέλιξη, θα αποκτήσουν και τη γνώση ώστε να μπορούν να γυμνάζονται σωστά και με ασφάλεια μόνοι τους και σε όλη τους τη ζωή.

β) δεν θα πρέπει να επικεντρώνεται στις πολλές επαναλήψεις ή στα πολλά κιλά, σε βάρος της σωστής τεχνικής εκτέλεσης των ασκήσεων. Οι περισσότεροι γυμναστές και γονείς επιδιώκουν την ποσότητα στην προπόνηση των παιδιών, νομίζοντας ότι μόνο έτσι θα βελτιωθούν παραμελώντας όμως την ποιότητα στην  προπόνηση. Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που συμβαίνει στην προπόνηση δύναμης των νέων αθλητών, διότι  ένας νέος αθλητής δε χρειάζεται τίποτα περισσότερο, από μία ποιοτική και ταυτόχρονα εκπαιδευτική προπόνηση, η οποία θα αναπτύξει όλες τις κινητικές του δεξιότητες, κάνοντάς τον καλύτερο αθλητή.

γ) κάθε προπόνηση θα πρέπει να στοχεύει, στο πως θα κάνουμε τον αθλητή μας καλύτερο,  προστατεύοντάς τον ταυτόχρονα από τραυματισμούς. Για να το πετύχουμε όμως αυτό, θα πρέπει ο γυμναστής, πρώτα να διδάξει στους αθλητές του την ποιοτική και σωστή κίνηση των ασκήσεων και στη συνέχεια να στοχεύσει στην εκτέλεσή τους, με επιπλέον επιβάρυνση, που σημαίνει ότι  ο γυμναστής θα πρέπει να έχει την κατάλληλη εκπαίδευση και γνώση, για να μπορέσει να υποστηρίξει όλα τα παραπάνω.

Κλείνοντας αυτό το άρθρο θα ήθελα να αναφέρω κάποιες έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες οι τραυματισμοί στις αίθουσες βαρών έχουν αυξηθεί δραματικά, όχι μόνο σε νεαρούς αθλητές αλλά σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Πολλοί ασκούμενοι όλων των ηλικιακών ομάδων, απευθύνονται στο “functional movement”  για την αποκατάσταση  τραυματισμών στα γόνατα, στη μέση, στον αυχένα και στον ώμο, οι οποίοι προήλθαν από τη λάθος τεχνική εκτέλεση των ασκήσεων κατάρτισης δύναμης, και μάλιστα πολλοί από αυτούς αναγκάστηκαν να σταματήσουν να αθλούνται έχοντας αποκτήσει μία κακή εμπειρία από την άθληση.

Επίσης  θα πρέπει να επισημάνουμε στους γονείς και στους προπονητές, ότι η προπόνηση των νέων αθλητών θα πρέπει να ακολουθεί μία μεθοδολογία, η οποία θα ετοιμάσει βήμα – βήμα το σώμα των νέων αθλητών, ώστε να μπορούν να προπονηθούν σκληρά, αποτελεσματικά και με ασφάλεια. Αυτό θα γίνει σταματώντας να μετράμε αριθμούς επαναλήψεων και σετ, αλλά επικεντρώνοντας τις προπονήσεις τους, στην ποιοτική κίνηση και στην εκμάθηση των απαιτούμενων για την ηλικία τους κινητικών δεξιοτήτων.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *