Psoas Muscle: Ένας καλά κρυμμένος μυς

Οι μύες του ανθρώπινου σώματος, είναι ο κινητήρας μέσω των οποίων κινούμαστε, καθόμαστε, στεκόμαστε, στρίβουμε, σκύβουμε και γενικότερα εκτελούμε τις καθημερινές μας δραστηριότητες. Δυστυχώς όμως οι μύες δεν μπορούν να διατηρήσουν το φυσιολογικό τους μήκος από μόνοι τους, γιατί αυτό αλλάζει και προσαρμόζεται ανάλογα με τις δραστηριότητες τις οποίες εκτελούμε.

Λόγο του σύγχρονου τρόπου ζωής, ο οποίος χαρακτηρίζεται ως καθιστικός, έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια ότι το μήκος των μυών του ανθρώπινου σώματος μειώνεται. Όταν όμως το μήκος των μυών μειώνεται, τότε δημιουργούνται σφιχτοί μύες, οι οποίοι προκαλούν μυοσκελετικά προβλήματα και πόνους, πολύ συχνό φαινόμενο στο μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, ακόμα και σε υγιείς και γυμνασμένους ανθρώπους.

Οι σφιχτοί μύες μπορεί να προκαλέσουν μια πληθώρα προβλημάτων όπως:

  • Κακή στάση σώματος
  • Δυσκολία στον ύπνο
  • Χαμηλή ενέργεια στην καθημερινή ζωή
  • Κυκλοφορικά θέματα
  • Πόνους στα γόνατα
  • Οσφυαλγία
  • Αδύνατους γλουτούς
  • Κλείδωμα των αρθρώσεων
  • Συνολική αίσθηση δυσφορίας
  • Υψηλό άγχος

επηρεάζοντας ολόκληρο το σώμα, και κατά συνέπεια τις καθημερινές μας δραστηριότητες, αλλά και τη διάθεση και την ψυχολογία μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το συνειδητοποιούν αυτό, μέχρι να αρχίσουν να βιώνουν τα συμπτώματα στο σώμα τους. Μόνο τότε κατανοούμε πραγματικά το μέγεθος του προβλήματος και ψάχνουμε να βρούμε τη λύση του.

Ο κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του σημεία πόνου, όπως π.χ πόνο στον ώμο, στον αυχένα, στη μέση κλπ. Ωστόσο, αυτό που ίσως δεν γνωρίζουμε, είναι ότι ένας και μόνος μυς μπορεί να βοηθήσει στη λύση όλων αυτών των προβλημάτων, και αυτός ο μυς λέγεται Psoas muscle

Ο Psoas είναι ο μόνος μυς που συνδέει το άνω με το κάτω μέρος του σώματος. Είναι ένας από τους δύο μυς που σχηματίζουν το λαγονοψοΐτη μυ, και αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ του άνω και κάτω σώματος. Ο psoas συμμετέχει σχεδόν σε κάθε κίνηση του ανθρώπινου σώματος, κάτι που τον καθιστά όχι μόνο έναν από τους σημαντικότερους μυς, αλλά και το μυστικό για να ξεκλειδώσουμε την πλήρη δυναμική του σώματός μας.

Όταν έχουμε έναν υγιή και λειτουργικά σωστό psoa, τότε αυτό δίνει στο σώμα μας μία ουδέτερη ευθυγράμμιση στην άρθρωση του ισχίου, και αυτό σταθεροποιεί τους γοφούς και ταυτόχρονα τη μέση και τη κοιλιά. Όταν όμως δεν συμβαίνει αυτό, τότε υπάρχουν σοβαρές συνέπειες σχεδόν σε κάθε μέρος του σώματός, ξεκινώντας αρχικά με μία κλίση στην πύελο και στη συνέχεια επηρεάζοντας και άλλους μύες του σώματος.

Μία κλίση στην άρθρωση του ισχίου, συνήθως αποκαλύπτει μία αλλαγή στη στάση του σώματος λόγω των σφιγμένων μυών του psoas και των καμπτήρων του ισχίου. Στην πυελική κλίση το μέτωπο της λεκάνης στρέφεται προς τα εμπρός και το πίσω μέρος της λεκάνης σηκώνεται προς τα πίσω. Αυτό οδηγεί σε μία αυξημένη καμπυλότητα τόσο της οσφυϊκής μοίρας όσο και της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, και εκδηλώνεται με στρογγυλεμένους ώμους, προέκταση του στομάχου και εξασθενημένους γλουτούς και μύες του πυρήνα.

Πως δημιουργείται όμως ένας αδύναμος και κακός λειτουργικά psoas;

Η καθιστική θέση, είτε πρόκειται για εργασία γραφείου, είτε για οδήγηση είτε για ξεκούραση στον καναπέ μας, και γενικότερα η συνεχής κάμψη του σώματος μας, μπορεί να οδηγήσει σε ένα μικρό και υποανάπτυκτο psoas muscle.

Πως μπορούμε να δυναμώσουμε το συγκεκριμένο μυ

Στην πραγματικότητα η επιμήκυνση και η ενδυνάμωση του συγκεκριμένου μυ είναι δύσκολη και απαιτεί χρόνο, και γι’αυτό πολλοί άνθρωποι παραιτούνται από την προσπάθεια, από τις πρώτες κιόλας μέρες. Αυτό συμβαίνει διότι: α) πολλοί επαγγελματίες υγείας (γυμναστές – φυσιοθεραπευτές) δυσκολεύονται να εντοπίσουν το συγκεκριμένο μυ και β) η ενδυνάμωση του συγκεκριμένου μυ θα πρέπει να γίνει προσεκτικά, μεθοδικά και ισορροπημένα, με το κατάλληλο ασκησιολόγιο από εξειδικευμένο γυμναστή, γιατί όταν επικεντρωνόμαστε σε έναν μόνο μυ και μάλιστα τόσο σημαντικό μπορεί να έχουμε αντίθετα αποτελέσματα.

Έτσι ακολουθώντας ένα προπονητικό πρόγραμμα το οποίο θα στοχεύει στο συγκεκριμένο μυ, ο οποίος είναι καλά κρυμμένος και συνήθως παραμελημένος, θα καταφέρουμε να ξεκλειδώσουμε την πλήρη δυναμική των μυών και των αρθρώσεων, διορθώνοντας ταυτόχρονα τη στάση του σώματός μας, κάτι το οποίο θα μας απαλλάξει από τους μυοσκελετικούς πόνους και θα μας προστατέψει από μελλοντικούς τραυματισμούς.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *